Vi befinner oss i ett skifte, inte bara i omställningen från fossila bränslen till elektriska alternativ. Utan även i sättet vi ser på själva bilen, som vi tidigare behandlat som en kär statusbärare med många och personliga tillval och anpassningar. Till att det nu snarare är något som bara ska funka och helst inte kräva någon insats av oss tillbaka.
Det ska vara enkelt att ha bil helt enkelt och det blir också mer och mer tydligt när man tittar på biltillverkarnas utbud. Det blir allt vanligare med färdiga paketlösningar där du som ska välja bil många gånger endast behöver välja på färg och utrustningsnivå. Skönt, tycker många, att slippa göra alla val och dessutom få de vanligaste tillvalen paketerade på ett ofta förmånligt sätt.
Med det sagt finns det några saker som vi vill slå ett extra slag för, verktyg och hjälpmedel som vi anser är värda att bevaka för att få med.
Grundregeln är att allt som inte ingår i nybilspriset enligt Skatteverkets listor och som har samband med bilens funktion eller bekvämlighet ska läggas till som extrautrustning när förmånsvärdet ska beräknas. Kontrollera därför specifikationen noga på vad som listas som extrautrustning så att du inte drabbas av ett för högt förmånsvärde. Generalagenterna rapporterar in olika modellkoder med tillhörande utrustningsnivå till Skatteverket och det som ingår i modellens standardutförande är redan med i beräkningen, och skall alltså inte räknas som extrautrustning även om det står ett separat belopp för utrustningen på specen.
På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om bilförmånsberäkningen och vilken extrautrustning som påverkar förmånsvärdet.
⬅ GÅ TILLBAKA: SÄKERHET
GÅ VIDARE: FÖRMÅNSVÄRDE➡