Den första frågan du bör ställa dig är: finns det möjlighet att ladda tjänstebilen hemma eller på jobbet? Om inte, är det något som kan ordnas? Att ha en laddbar drivlina som utgångspunkt är idag en självklarhet, men det bygger naturligtvis på att du har möjlighet att ladda bilen på ett ställe som den regelbundet återvänder till, som hemmet eller kontoret. Att endast ladda bilen längs vägen på publika laddplatser blir på sikt en dyr historia.
Vilka sträckor du kör per dag och år spelar också in i valet av drivlina. En plugin-/laddhybrid klarar cirka fem mil per laddning och körs sedan vidare på det fossila bränslet, oftast bensin. Den rena elbilen går endast på el och i detta segment finns bilar som erbjuder alltifrån 15-65 mil per laddning, där inköpspriset är starkt kopplat till räckvidden. Det är här någonstans det kniviga börjar och beroende på hur bilen ska användas i vardagen finns olika angreppssätt, vi går igenom det längre fram i guiden.
Försök att göra en uppskattning på hur många mil du dels kör per år, dels hur körmönstret ser ut till vardags - kopplat till laddmöjligheten. För de allra flesta är en plugin-/laddhybrid möjlig. För nästan lika många är elbilen ett lika bra, om inte bättre, alternativ. Och för några få behöver andra bränslen användas.
Lämplig för kortare årliga körsträckor eller för lite mindre och bränslesnåla bilar.
Lägre inköpspris än motsvarande dieselbil, men har ofta högre CO2 än diesel.
Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen är ofta högre än motsvarande dieselbil.
Låga CO2-utsläpp och högre verkningsgrad än bensin. Dyrare i inköp än motsvarande bensinbil.
Lägre CO2-utsläpp och högre verkningsgrad än bensin. Möjlighet att tanka HVO100 ger betydligt lägre utsläpp.
Passar bra för längre årliga körsträckor. Möjlighet att tanka HVO100 ger betydligt lägre utsläpp.
Miljövänlig lösning för den som har närhet till en mack. Låg fordonsskatt.
Miljövänlig lösning för den som har närhet till en mack. Låg fordonsskatt. Lång räckvidd med både gas- och bensintank.
Passar bra i storstad eller körmönster som matchar bilens verkliga räckvidd.
Om körmönstret är mycket varierande kräver resan planering då det kan vara svårt att hitta laddplatser.
Passar om det finns möjlighet att ladda i hemmet eller vid arbetsplatsen. Klarar ofta upp till 5 mil på eldrift.
Passar om det finns möjlighet att ladda i hemmet eller vid arbetsplatsen. Bilens batteri laddas även vid körning vilket bidrar till lägre förbrukning och utsläpp än motsvarande förbränningsmotor.
Ett bra alternativ om man inte har närhet till laddplats eller biogasmack.
Har lägre bränsleförbrukning och fordonsskatt jämfört med rena förbränningsmotorer. Kort eller ingen räckvidd på ren el.
Har inga utsläpp alls vid körning, men det finns väldigt få vätgasstationer att tanka på. Litet och dyrt bilutbud.
Sedan 1 juli 2018 har detta nya skattesystem belönat respektive straffat olika bilar beroende på koldioxidutsläpp med engångsbonusbonus eller högre fordonsskatt fördelat under bilens första tre år. Läs mer om systemet här och hur det fungerar idag.
Läs mer om de fossilfria alternativen och vad man bör vetaLäs mer om Bonus MalusKarta över publika laddplatserKarta över biogasstationerVätgasstationer