Nyheter, artiklar och tips

12december 2023

Ayvens Mobility Guide 2023: Sverige på delad fjärde plats

Ayvens Mobility Guide 2023: Sverige på delad fjärde plats

Ayvens, det nya globala varumärket från ALD Automotive I LeasePlan (lanseras i Sverige under Q4 2024), släppte nyligen årets upplaga av sin Mobility Guide. Guiden är en omarbetad publikation av ALD Automotives Mobility Guide och LeasePlans EV Readiness Index, med syfte att kartlägga elbilslandskapet för fleet managers generellt, och för fleet managers med internationellt vagnparksansvar i synnerhet.

Förutsättningarna för elbilens utbredning och användning skiljer sig väldigt mycket mellan länderna vilket gör Ayvens Mobility Guide till ett värdefullt hjälpmedel. Guiden ger en överblick på var länderna befinner sig samt dyker ner i respektive land så att du lätt kan jämföra dem med varandra samt läsa mer om de lokala förutsättningarna.

 

Ladda ner Mobility Guide

 

De länder som är mest redo för elbilen

Av de 46 länderna i rapporten, hamnar 11 i kategorin "Utvecklade" (developed), vilket indikerar en utbredd andel av laddbara fordon och gynnsamma förutsättningar för fortsatt elektrifiering. Dessa 11 är alla i Europa, främst i de västra och norra delarna. Utan överraskning är Norge ännu det land som ligger i topp, med en ranking på 81 poäng.

1. Norge, 81 poäng
2. Österrike, 69 poäng
3. Nederländerna, 68 poäng
4. Belgien, 65 poäng
4. Sverige, 65 poäng

Vad avgör om ett land är redo för elbilen? 

Varje land i rapporten får en poäng mellan 0 och 100, som indikerar hur mogen marknaden är för laddbara fordon. Poängen sätts utifrån sex lika viktade delar: 

  1. Andel laddbara fordon: Säljvolymer av laddbara fordon (både personbilar och lätta transportbilar) och deras marknadsandel i förhållande till branschens totala volymer.
  2. Laddinfrastruktur: Här bedöms kvaliteten, kvantiteten och komplexiteten hos varje lands laddinfrastrutur, samt en jämförelse med antalet laddbara fordon mot antalet laddpunkter per 100 km.
  3. Beskattning och regelverk: Statliga incitament och subventioner för att främja införandet av laddbara fordon.
  4. Utbud av gröna drivlinor: Här utvärderas tillgängligheten och bredden av rena elbilar i respektive land, utifrån antalet unika modeller som sålts de senaste 12 månaderna.
  5. Jämförelse av en elbils Total Cost of Ownership (TCO): Redogör skillnaden i ägandekostnad mellan rena elbilar och bilar med förbränningsmotor.
  6. Hållbarhetsvärde: Mäter hur miljövänligt ett lands elnät är och ger högre poäng till de länder som har en större andel förnybar energi och lägre koldioxidutsläpp.

 

Utifrån dessa aspekter hamnar respektive land i något av tre kategorier som visar hur redo ett land är för elbilen:

Utvecklade (developed): Länder med en poäng på 60 eller högre

2023 hamnade 11 av de 46 länder vi undersökte i kategorin utvecklade länder, vilket innebär att det finns en etablerad närvaro av elfordon och gynnsamma förutsättningar för en fortsatt elektrifiering av flottan.

På gång (transitioning): Länder med en poäng mellan 40 - 59

I denna kategori av övergångsländer finns nio länder, där elektrifieringen har påbörjats men där det fortfarande finns utmaningar inom t.ex. laddinfrastruktur.

Kräver utveckling (emerging): Länder med en poäng lägre än 40

Majoriteten av de granskade länderna (26) faller inom den lägsta kategorin som tillväxtmarknader för elektrifiering. På dessa marknader är utmaningarna med att gå över till laddbara fordon större och kan t.ex. handla om prissättning, laddinfrastruktur och fordonstillgång.

 

3levelsofmaturity

 

Ladda ner Mobility Guide

 

Reflektioner om Sveriges resultat

Sverige ligger i framkant vad gäller omställningen till laddbara fordon, även om laddinfrastrukturen behöver utbyggnad. Vi rankar högt på andel laddbara fordon, både i försäljning och tillgängligt utbud samt i hållbarhetsvärde. De statliga incitamenten har förvisso minskat även om fordonsskatten är fortsatt låg. I jämförelsen av TCO mellan en elbil och en bil med förbränningsmotor är skillnaden rätt liten (0,35 € per km jämfört med 0,36 € per km), men det ska tilläggas att endast tre länder i undersökningen har en lägre TCO för elbilar än Sverige, så kanske är resultatet inte helt rättvisande på denna punkt. Det som både elbilsförare och undersökningen vittnar om är dock behovet av fortsatt utveckling av antalet laddpunkter.

 

Costperkilometre

Under september 2023 lanserade ALD Automotive I LeasePlan (Ayvens) strategin PowerUP, som innehåller tydliga och ambitiösa mål för elektrifiering, minskade koldioxidutsläpp och hållbar mobilitet. Vi är fast beslutna om att bidra till detta och visa vägen för framtidens hållbara mobilitet.

Tveka inte att kontakta oss om du har frågor om rapporten eller vill veta mer om hur ni som företag kan ställa om.

 

Ladda ner Mobility Guide

 

Lediga tjänster

Vi letar ständigt efter kompetenta kollegor. Titta in och se om vi har något som passar din profil nedan.

Vilken bil passar just dig?

Läs våra tips och råd inför valet av bil.